Thursday, November 27, 2008

KWSP KURANGKAN CARUMAN 3%?PELUANG MEMPUNYAI PELAN TAKAFUL

Sumber dari laman web www.kwsp.gov.my menyatakan :

”Kadar Caruman KWSP Pekerja Dikurangkan Mulai Gaji Januari 2009

Ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan menerima manfaat daripada pengurangan caruman bulanan pekerja sebanyak tiga peratus, dari kadar berkanun 11 peratus kepada 8 peratus, berkuatkuasa mulai gaji Januari 2009 untuk tempoh dua tahun.”



Katakan jika anda berumur 35 tahun dan mempunyai pendapatan sebanyak RM3,000 sebulan, ini bermakna anda mempunyai lebihan tunai sebanyak RM90 sebulan.



Dengan tambahan lagi sebanyak RM60 sebulan, anda boleh menyertai pelan Takaful dengan sumbangan bulanan sebanyak RM150 untuk mendapatkan nilai perlindungan lebih daripada RM50,000 untuk kematian biasa, RM70,000 jika kematian akibat kemalangan dan manfaat perubatan hospital tahunan bernilai RM50,000.



Bayangkan, dengan hanya RM150 sebulan, anda memerlukan selama 333 bulan untuk mendapatkan simpanan berjumlah RM50,000 tetapi hanya melalui pelan sumbangan bulanan melalui Takafulink anda mendapat perlindungan, simpanan dan pelaburan secara serta-merta. Dengan keadaan ekonomi semasa yang tidak menentu, kita tidak boleh bergantung harap kepada manfaat hospital yang disediakan oleh pihak syarikat semata-mata kerana manfaat ini boleh berkurang atau tidak dapat disediakan mengikut keperluan kita. Jadi…bertindaklah sekarang.


dipetik dr : www.mudahniaga.com

0 comments:

Newer Post Older Post Home