Thursday, December 18, 2008

Hospital Swasta Vs Hospital Kerajaan

Kos perubatan bukan penghalang mendapatkan rawatan terbaik

hello semua rakan2...assalamualaikum dan salam sejahtera..


persoalan kita sekarang.. kenapa kita kebanyakan bumiputera hanya membanjiri hospital kerajaan?.. sebab murah kan.. biarpun menunggu sampai 2 - 3 jam..kita sanggup.. kenapa pula di Hospital Swasta macam SMC, Raflesia dll tu orang kaya sahaja yang berani masuk..?

Sebenarnya bukan semua mereka itu orang berada..sama juga macam kita.. cuma mereka ada perlindungan Insurans/takaful plus medical card..

jadi..kenapa kita tidak mengambil inisiatif utk memiliki at least polisi takaful/insurans yang ada medical cover... sanggup menunggu berjam2 di hospital kerajaan..then balik bawak pulang panadol..ubat tahan sakit.. penyakit ndak jugak kita tau apa dia.. jadi.. kita pun jadilah pengunjung tetap di hospital..setiap bulan pigi sana minta ubat...

pernahkah anda terpikir untuk mengetahui status kesihatan anda?.. kalo demam setahun sekali biasa.. tapi kalo seminggu 3 kali demam..seminggu 5 kali sakit kepala.. ndak rasa ada yang something wrong kaa?pigi gov hospital.. dr cakap.. mmm..demam biasa.. alaa.. sakit kepala biasa ja baa ni..so..kita pun lega laa pulang rumah...

macam kisah saya sendiri.. sakit perut berterusan.. bilang doktor.. gastrik..dia just tekan ja perut..so.. saya pun senang hati laa balik rumah.. tapi dua hari kemudian.. sakit lagi balik.. last2..pigi hospital swasta.. baru tahu rupanya ada batu karang di dekat buah pinggang..bil RM750 ndak sampai 2 jam..itu baru cek sahaja..

ini yang kebanyakan kita masih takut..kita lebih rela penyakit dalaman kita membunuh kita senyap berbanding membuat pemeriksaan awal yang complete di hospital swasta.. sebabnya?.. Mahal...ndak mampu..

jadi.. bagaimana kalo saya katakan ada syarikat takaful/insurans yang memberi anda medical card utk anda mendapat rawatan 1st class di private hospital yang bernilai RM150,000?.. hanya dengan sumbangan RM3.35 sehari..

0 comments:

Newer Post Older Post Home