Wednesday, December 17, 2008

Jantina, Umur , Kanser dan ....

Asslamualaikum dan salam sejahtera rakan2ku sekalian...

Dunia kini semkin canggih..semakin maju.. tetapi perlu diingat juga penyakit juga semakin mudah untuk dihidapi. Namun begitu, kita seharusnya bersyukur kerana dengan kemajuan yang ada, penyakit - penyakit yang kita takuti lebih lebih lagi penyakit kanser boleh di ubati menggunakan sistem rawatan yang lebih kompleks. Kesannya , kajian menunjukkan peningkatan dalam usia manusia yang mana mampu hidup sehingga 80 tahun lebih. Semakin lanjut usia kita, semakin besar risiko penyakit kritikal yang bakal kita hadapi.


Jadi apa yang saya ingin pointkan di sini ialah, bagaimana kita boleh mengurangkan risiko penyakit kanser daripada menjadi lebih kritikal? Medical Checkup?.. yaa itulah yang betul. samada kita melakukannya di hospital kerajaan ataupun hospital swasta sama sahaja. Cuma dalam kebanyakan kes, kanser peringkat awal susah di kesan sekiranya tidak menggunakan khidmat rawatan sistem pemeriksaan yang berteknologi tinggi seperti yang terdapat di kebanyakan hospital swasta. Tapi adakah kita mampu membuat pemeriksaan jantung,hati, buah pinggang, kepala dan paru menggunakan CTU SCAN?

Fikirkan lah... penyelesaiannya?... ialah mengambil pelan takaful yang mempunyai medical card..

Ingatlah, gunakan medical card untuk perbelanjaan perubatan anda tanpa menggunakan wang simpanan titik peluh anda yang berpuluh tahun. Mungkin hari ini kita tidak rasa kegunaannya? tetapi percayalah..suatu hari nanti kita akan berfikir mengenainya.. Malang Tidak Berbau .. Kanser boleh di cegah dengan pemeriksaaan awal.. jangan bertangguh untuk ke hospital.

sekian..

0 comments:

Newer Post Older Post Home