Thursday, December 4, 2008

Kepentingan Medical Card

Assalamualaikum..

Kenapa perlu ada Medical Card atau MC esp Takaful PruBSN? ok.. 1st MC yg dikeluarkan oleh kami ialah 1st party punya MC.. mean segala urusan claim akan terus diuruskan oleh pihak Prudential dan tidak perlu lagi submit sana sini... macam kebanyakan medical card pengendali takaful lain.. ianya merupakan 3rd party.. mean urusan pembayaran,pengesahan perlu melalui dua pihak.. iaitu melalui pengendali takaful itu sendiri dan syarikat MC itu sendiri. Nampak kan apa beza dia.. ok saya bukanlah mau bercerita mengenai sapa punya MC yang hebat. Ok..





Kalo kita tengok TV.. semenjak beberapa tahun ini berapa ramai orang kenamaan, artis atau pun individu yang masuk tv merayu meminta sumbangan untuk menyara kos perubatan mereka? Kenapa benda ini terjadi?Padahal pendapatan mereka melebihi 3 - 4 ribu sebulan.. boleh apa bayar bil hospital. Ini kerana bil perubatan masa kini memang bo
leh dikatakan paling tinggi.. lebih mahal dari rumah. betul kan?... ada yang sampai beratus ribu.. cash plak tu..mana bleh hutang wee... ini yang sekarang menjadi dilema masyarakat kita sekarang...




1 - berpendapat Hospital Kerajaan murah.. tp perlu diingat?dalam kes besar, Hospital kerajaan sendiri refer kepada hospital pakar swasta..dan kebanyakan doktor sendiri mempunyai Medical Card.





2 - bergantung kepada simpanan ASB, Bank dan sebagainya. mmm.. berapa lama mo simpan baru dapat kumpul RM150 ribu?20 tahun?30 tahun? itu pun kalo kita kena penyakit pada masa wang sudah cukup.. kalo kita kita sebulan dr sekarang.. alahai...baru 200 ringgit dlm simpanan.. terpaksa pegi klinik.. bayar 50 dan dapat ubat yg macam2 warna.. bulan depan masih datang lg penyakit..





3 - Majikan/kerajaan tanggung kos perubatan - ha'ah ya la tu.. apa sangat yang di tanggung.. kalo demam biasa.. kemalangan biasa..memang laa.. cuba kalo penyakit kanser.. paling2 kerajaan bagi ko RM5 ribu.. sebagai deposit.. kalo ndak pun suruh claim..bayar dulu claim kemudian.. kalo bil RM45 ribu?.. teraksa pigi ASB kasi keluar duit.. tu pun kalo ada laa... Pak Menteri pun sekarang ada Takaful daaa..





4 - berapa ramai sangat orang kita ni lepas kerja 5 tahun ada RM50 ribu dalam akaun?.. tak payah kira semua.. kira dikalangan keluarga kita..berapa orang yang ada duit begitu..


ok.. di bawah ni ada kisah seorang guru ..kamu baca laa sendiri.. mana tau bleh buat kamu berfikir..




0 comments:

Newer Post Older Post Home